Jobbet som platschef - möt Antero och Liam

Hydroscand har ett 70-tal butiker över hela landet där majoriteten av dessa leds av en platschef. En roll som handlar om att motivera personalen, leda arbetet framåt och leverera en hög servicenivå till våra kunder. Här får du möta två av dessa platschefer, Antero och Liam, som berättar mer om hur det är att jobba i denna roll på Hydroscand.

 

Antero arbetar som platschef i Luleå tillsammans med tre butikssäljare och en servicetekniker för SlangExpress, Hydroscands mobila slangservice. Liam i sin tur ansvarar för en av våra butiker i Stockholm där han arbetar tillsammans med sitt team som består av två butikssäljare och en SlangExpress-servicetekniker.

 

Antero började på Hydroscand efter att han hade fått ett tips om att Hydroscand sökte en platschef. Han hade då precis sagt upp sig för att börja på ett nytt företag men valde i sista sekund att satsa på Hydroscand istället. Något som han är glad för nu i efterhand.

Antero platschef Luleå

Antero, Platschef Luleå

 

 

”Det var mycket mer att lära sig än vad jag hade väntat mig. Jag trodde att Hydroscand bara sålde produkter inom hydraulik men insåg snabbt att vi hade ett betydligt bredare sortiment som också innefattar pneumatik, industri, rengöring, centralsmörjning och mycket mer”, berättar Antero och fortsätter: ”Det var spännande att få utvecklas och lära sig mycket nytt. Rollen som platschef har varit en rolig utmaning som har gjort att jag har vuxit massor som person.”

 

 

 

 

”Det var mycket mer att lära sig än vad jag hade väntat mig. Jag trodde att Hydroscand bara sålde produkter inom hydraulik men insåg snabbt att vi hade ett betydligt bredare sortiment som också innefattar pneumatik, industri, rengöring, centralsmörjning och mycket mer”, berättar Antero och fortsätter: ”Det var spännande att få utvecklas och lära sig mycket nytt. Rollen som platschef har varit en rolig utmaning som har gjort att jag har vuxit massor som person.”

Antero, Platschef Luleå

 

 

 

Liam började istället sin resa på Hydroscand som butikssäljare. ”Det var inte som jag väntat mig på Hydroscand, det var bättre, roligare och mer familjärt än jag hade föreställt mig – och kundkontakten som vi har här är ju guld”, säger Liam.

 

Efter bara ett och ett halvt år som butikssäljare fick Liam erbjudandet om att ta över rollen som platschef, i samband med att den tidigare platschefen tillträdde en ny tjänst på Hydroscand.

 

Men vad innebär då rollen som platschef på Hydroscand? Antero beskriver kundkontakten i butiken som den största och viktigaste delen.

”Arbetet är väldigt brett, vilket gör att dagarna aldrig blir tråkiga. En stor del av jobbet handlar om kundkontakt och försäljning. I det avseendet tror jag att det är bra att ha en bakgrund inom försäljning och min säljarbakgrund har varit till stor hjälp i min roll. Det har givit mig en bättre förståelse för vad kunden förväntar sig och hur det fungerar i deras vardag”, berättar han.

 

Många kunder kommer in till oss för att de trivs här och vill starta dagen med oss över en kopp kaffe. Det är riktigt kul.

 

Liam håller med och säger att det är väldigt viktigt att visa kunderna ett starkt engagemang för att lösa deras problem. ”Det är engagemanget som får dem att återvända till oss, istället för våra konkurrenter” menar Liam.

 

Antero och Liam berättar också att rollen utöver detta, även handlar om att utföra kundbesök, inspirera personalen och att driva butiken framåt. Sedan tillkommer även en del administrativa arbetsuppgifter.

 

En typisk arbetsdag för en platschef kan vara lite svår att beskriva, eftersom den ena dagen inte är den andra lik, menar Liam och Antero. Samtidigt finns det såklart löpande uppgifter som återkommer.

 

”Till största del är det butiksarbete som gäller, då vi har ett väldigt stort kundflöde i butiken. Men även en del administrativt så som uppföljning av offerter, beställning av specifika produkter till kunder och planering av framtida projekt för att driva filialen framåt. Sedan klämmer vi in något kundbesök på fältet också för att vårda kundrelationerna, det är väldigt viktigt”, säger Antero.

 

 

 

”Jag och butikssäljarna delar på många arbetsuppgifter som hör till butiken. Jag strävar efter att alla ska kunna alla områden och på så vis kunna täcka upp för varandra. Som platschef har jag även såklart uppgifter som är knutna till personalansvaret och utvecklingen av butikens försäljningsresultat”, berättar Liam.

 

 

Liam, platschef Spånga

Liam, Platschef Spånga

Både Antero och Liam beskriver en typisk vardag som väldigt omväxlande. Vilket de även lyfter som en av de största fördelarna med jobbet.

”Det bästa med min roll är variationen av arbetsuppgifter, alla dagar kan se olika ut beroende vad jag har planerat att lägga fokus på. Sedan har vi en riktigt bra sammanhållning i gruppen, vilket också gör jobbet roligt. Sist men inte minst så är våra kunder så otroligt bra att ha och göra med”, säger Antero.

 

Liam instämmer: ”Många kunder kommer in till oss för att de trivs här och vill starta dagen med oss över en kopp kaffe. Det är riktigt kul.”

 

”Ja, det motiverar mig verkligen när vi får höra från våra kunder är att de upplever att de får hjälp snabbt, att vi levererar kvalitativa produkter och att vi har det som de behöver hemma på lager”, avslutar Antero.

 

För att lyckas i rollen som platschef så finns det några egenskaper som är nyckeln till framgång, menar Antero och Liam.

 

Vi har också en väldigt bra gemenskap. Alla strävar efter samma mål, är engagerade i sitt arbete och hjälper varandra.

”Det krävs ett fågelperspektiv för att kunna axla det övergripande ansvaret för medarbetare och arbetsmiljön i butiken”, förklarar Antero och berättar att utmaningen i detta var något som lockade honom att söka tjänsten.

 

“Du bör också tycka om att arbeta med service. Jag och mina kollegor är alla väldigt serviceinriktade, det tror jag är viktigt oavsett vilken roll du har i en butik. Jag skulle säga att en bra platschef bör vara serviceinriktad, kundorienterad och resultatinriktad”, säger Liam.

 

Antero tillägger att ödmjukhet också är en väldigt viktig egenskap för att lyckas. ”Att lyssna på kunden och kunna lösa deras bekymmer. Sedan är det viktigt att man är engagerad och vågar ta för sig, är man intresserad och vill lära sig så kommer man garanterat att lyckas bra!”

 

En viktig uppgift för Hydroscands platschefer är att motivera och inspirera personalen, som är en av Hydroscands absolut viktigaste tillgångar.

 

”Det är viktigt att jobba för ett öppet arbetsklimat med många avstämningar och högt i tak. Det gör att stämningen blir bättre och att gruppen stärks. Vi har en bra grupp med en stark teamkänsla där vi alla jobbar mot samma mål. Vi är öppna mot varandra, familjära och hjälps åt. Jag tycker att det är oerhört viktigt med en bra sammanhållning och att vi har kul på jobbet - för det märker även kunderna”, säger Liam.

 

”Vi har också en väldigt bra gemenskap. Alla strävar efter samma mål, är engagerade i sitt arbete och hjälper varandra”, berättar Antero och menar att han ser det som en viktig uppgift att arbeta aktivt för att den kulturen ska bestå. ”Jag skulle säga att en av mina viktigaste uppgifter är att hålla personalen motiverade och få dem att trivas och tycka det är roligt att gå till jobbet”

 

Nu återstår bara en fråga – skulle ni rekommendera jobbet som platschef på Hydroscand till andra?

”Det skulle jag absolut göra! Det är ett väldigt varierande arbete så jag har aldrig tråkigt på jobbet. Med tanke på att vi har så mycket återkommande kunder i butiken, så blir det många personliga möten och man knyter väldigt mycket kontakter”, säger Antero.

 

”Ja verkligen, om du vill jobba med försäljning, tycker om kundkontakt och vill ha ett jobb där du kan påverka utvecklingen och se resultat i det du gör. Då är detta ett riktigt roligt jobb”, avslutar Liam.

 


Vill du också bli en Hydroscandare?

Välkommen med din ansökan och bli en av oss!

 

Möt våra medarbetare och läs om deras erfarenheter i olika roller.

 

© Hydroscand 2020 - Alla rättigheter förbehållna