Service och engagemang i butik - vår personal

Hydroscand har ett 70-tal butiker i Sverige som alla bemannas av serviceinriktade och engagerade butikssäljare. Här får du möta några av dem som jobbar hos oss.

Caroline började sin resa på Hydroscand som inhyrd resurs till butiken i Linköping. Efter bara några månader fick hon frågan om hon ville fortsätta jobba på Hydroscand och tackade ja. 

”Ja, det ville jag jättegärna, jag tyckte redan då att det var jättekul och även om det var svårt i början, så var det väldigt roligt. Jag kände inte till produkterna när jag började, så det var mycket att lära sig. Alla kunder behöver speciella lösningar, men jag lärde mig snabbt att jag behövde vara lyhörd och lyssna på kunderna för att ta reda på vad de egentligen behövde”, berättar Caroline.

Efter ca 10 år i butiken i Linköping valde Caroline att testa sina vingar på annat håll. Snart kände hon dock att hon ville tillbaka till Hydroscand och tog kontakt med platschefen i Norrköping. Strax därefter blev hon erbjuden rollen som butikssäljare i Norrköping.

 

 

 

 

"Alla kunder behöver speciella lösningar, men jag lärde mig snabbt att jag behövde vara lyhörd och lyssna på kunderna för att ta reda på vad de egentligen behövde”, berättar Caroline.

 

 

Oscar, butiksäljare

 

”Det var roligt att komma tillbaka. Nästan alla som jag hade samarbetat med under tiden i Linköping, var fortfarande kvar. Jag hade även jobbat i butiken i Norrköping under en sommar när de saknade folk, så det kändes som att komma hem igen”, säger Caroline.  

Arbetsuppgifterna skilde sig inte särskilt mycket från hennes tidigare roll i Linköping, men i Norrköping fick Caroline även en mer stöttande roll till butikens platschef.

”Här jobbar jag mer administrativt och växlar mellan butiken och kontoret. Jag har inga fasta tider som säger när jag ska vara på kontoret respektive i butiken, utan rollen är fri och det är kunderna som får styra det. När det är lugnt i butiken, sätter jag mig på kontoret en stund”, berättar hon.

Inifrån Hydroscands butik i Luleå.

”Kollegorna är väldigt viktiga för trivseln. I Norrköping har vi ett sammansvetsat team och vi trivs tillsammans –vi skojar och har högt i tak. Det är ett hjälpsamt klimat och vi ställer upp för varandra. Vi brukar regelbundet hitta på saker ihop, vilket är viktigt för gruppkänslan”.

Hon berättar även att de har en bra åldersspridning i gruppen, vilket hon tror är en fördel. Caroline menar att de yngre lär av de äldre, som bidrar med både yrkeskunskap och livserfarenhet. Samtidigt så kommer de yngre in med ny energi och en annan syn på saker.

Hydroscands butikssäljare har som främsta uppgift att på ett professionellt sätt hitta den bästa lösningen för varje enskild kund. Rollen är bred med omväxlande arbetsuppgifter, vilket gör att en typisk arbetsdag kan vara svår att beskriva, även om det finns en röd tråd.

  ”Jag gillar omväxlingen, det gör att jobbet aldrig blir tråkigt. Därför är det svårt att beskriva en typisk arbetsdag – men den innebär alltid mycket kundkontakt. Kunderna går alltid först. Varje kund har speciella önskemål och behöver få hjälp att snabbt hitta rätt produkter för sin maskin. Det är nog också det roligaste – att hitta en lösning, så att kunden går därifrån nöjd ”, menar Caroline.

  Det är roligt med den sociala delen när kunden kommer in och tar en kaffe. En del tar även med sig frukosten och äter den med oss. Det som är lite speciellt med att jobba som butikssäljare på Hydroscand är att det finns starka relationer till kunderna, det finns en familjär känsla både inom bolaget och till kunder."

När Caroline inte hjälper kunder och pressar slang, ägnar hon sig bland annat åt att besvara mejl och registrera order. Hon arbetar även med att beställa hem produkter och plocka upp varor. Ett par dagar i veckan arbetar Caroline med att inventera för att hålla den inventeringsplan som butiken jobbar efter.

”Att jobba som butikssäljare på Hydroscand liknar på många sätt ett jobb som innesäljare på ett annat bolag, då vi jobbar mycket med beställningar över telefon och mejl. Till skillnad från dagligvaruhandeln så arbetar vi med allt från inköp, offertarbete och nykundsbearbetning. En bonus är även att detta varieras med praktiskt arbete i butiken och produktionsarbete, som exempelvis att pressa slang”, säger Caroline.

Medarbetarna i butiken hjälps även åt med att se till så att hyllorna är väl påfyllda, att det är ordning i butiken samt att det är tydligt skyltat för kunderna.

I en del fall kan butiksarbetet varvas med arbete ute på fält där montage sker på plats på kundens maskiner. Från butiken i Norrköping utgår en av Hydroscands SlangExpress-bussar. SlangExpress är Hydroscands mobila slangservice och bussen bemannas av Carolines kollega som är servicetekniker. Han tar alla jobb där kunden behöver hjälp på plats. Utöver SlangExpress erbjuder butiken i Norrköping även en verkstad/tvätthall, som hyrs ut till kunderna.

Lena, butikssäljare

 

 

 

 

Det är viktigt att se till så att butiken är i ordning och att hyllorna inte står tomma. Det gäller även att flytta om lite i butiken så att kunderna hittar våra nya produkter och exponera produktnyheter som inkommit”, säger Caroline.

 

 

”Ibland hjälper vi dem, men ofta är det kunden som själv lånar hallen och byter slangen. Vi ser till att ordna rätt slang och pressa den, sedan tar kunden slangen och monterar den själv. Men om kunden vill, så kan någon av oss hjälpa till”, säger Caroline och fortsätter:

”Jag minns en gång när jag hjälpte en kund. Han behövde byta en slang som satt monterad uppe på flaket. Jag hängde med ut och hoppade upp för att se efter hur det såg ut. Sedan klättrade jag upp och ned för att prova och säkerställa att det blev bra. Efter några veckor kom kunden in med en liten present och sa att han var så glad över den fina servicen han hade fått. Det värmde verkligen!”

Caroline berättar att de känner många återkommande kunder väl och att de har en god relation till dem.

”Det är roligt med den sociala delen när kunden kommer in och tar en kaffe. En del tar även med sig frukosten och äter den med oss. Det som är lite speciellt med att jobba som butikssäljare på Hydroscand är att det finns starka relationer till kunderna, det finns en familjär känsla både inom bolaget och till kunder. Är du bara serviceinriktad så kan du skapa värdefulla relationer till dem. Eftersom alla kunder har olika behov och kräver olika lösningar så är det viktigt att ta sig tid och lyssna in behoven, innan du börjar föreslå lösningar”.

För att trivas i rollen som butikssäljare tror Caroline att det är bra med ett tekniskt intresse, men det är enligt henne absolut inget måste. Som hon ser det, så är det viktigast att du har viljan att lära dig och att du trivs med ett praktiskt och omväxlande arbete.

”Jag hade själv inget starkt intresse för maskiner eller motorer när jag började, men många av mina kollegor har det. Men har du bara viljan, så löser sig resten automatiskt, tror jag. Det är viktigare att du är en serviceinriktad och lösningsfokuserad person som trivs med mycket kundkontakt”, menar Caroline och säger att hon verkligen kan rekommendera jobbet till andra.

”Jag skulle verkligen rekommendera detta jobb till andra just för att det är väldigt familjärt, varierande och ett jobb med frihet under ansvar. Du får använda din fantasi och utmanas för att lösa kundernas problem.”

Hon menar även att det skulle vara roligt att se fler kvinnor i branschen.

”Alla uppgifter kan utföras lika bra av kvinnor som män. Om det någon gång skulle vara något som är väldigt tungt, så finns det ändå en regel för alla att vi inte utför sådana jobb ensamma av säkerhetsskäl. Jag skulle vilja ge rådet att inte bli rädd när du läser om den tekniska delen av arbetsuppgifterna. Om du vill lära dig, så kommer du att lära dig. Jag utvecklas massor varje dag.”  

För Caroline är det viktigt att känna att hon utvecklas och är delaktig i företagets utveckling.

 ”Min motivation till att göra ett bra jobb blir starkare om jag ser en möjlighet att utvecklas och lära mig nytt. Det är även roligt att jobba i ett stort bolag där just de möjligheterna finns.”, berättar Caroline och fortsätter:

”Hydroscand är en bra arbetsgivare och en trygg sådan. Bolaget växer hela tiden och det kommer alltid nya artiklar i sortimentet, vilket gör att du kan utveckla dig själv och butiken.”


Vill du också bli en Hydroscandare?

Välkommen med din ansökan och bli en av oss!

 

Möt våra medarbetare och läs om deras erfarenheter i olika roller.

 

© Hydroscand 2021 - Alla rättigheter förbehållna